lørdag den 1. september 2012

SAMARKAND FEJRER 35 ÅR

TUSIND OG EN HATS EVENTYR.
by
Jane Eberlein
Samarkand

Jubilæumsfest: Samarkand fejrer 35 år,
Med Reception d. 27 September og Jubilæumskoncert i Unitarenes Hus d. 28 Sept.
Receptionen er d. 27 September ml. 16.00 og 19.00.

Den 28 September Kl.19.00,
har jeg arrangeret en Jubilæums koncert i Unitarenes Hus med den Tibetanske musiker, sanger og danser Tenzin Gönpo, med deltagelse af venner med boder med orientalske tryllerier.
Dette er til fordel for bevarelse af Tibetansk og Centralasiatisk kultur.
Unitarenes Hus,
Dag Hammarskjølds Alle 30. 2100. København Ø

Tilstede er:
Dr. Bhuti Losang, kendt tibetansk læge, hvor du kan få gode råd og købe tibetansk medicin.
Boris Zeichner Orientalske Tæpper, med hans bod med varer og strejftog fra Centralasien.
Arnkjell Joleik, TaiChi Mester, med udsøgt kinesisk og tibetansk the smagning.
Dansk Selskab for Tibetansk Kultur med deres bod med varer og bøger fra Tibet.

Entre kr. 75,- betales i døren, gerne tilmelding på jane@samarkand.dk
Mulighed for, at købe drikkevarer.

Jeg fejrer jubilæet ved indgangen til mit 35 år i September 2012 til udgangen af September 2013.

Mere info på Samarkand.  Program tilsendes: jane@samarkand.dk

Læs historien: Tusind og en hats eventyr efter billederne herunder.


SAMARKAND 35 ÅRS JUBILÆUMS FEST 

MED DELTAGELSE AF VENNER:


Jane Eberlein fejrer 35 år med sin forretning og værksted Samarkand,
med reception og jubilæumsfest 27 og 28 September 2012.


Tusind og en hats eventyr.

I 1977, fik jeg som 23 årig mulighed for, at sidde og restaurere orientalske tæpper hos Irans Rose.  Det hed forretningen dengang, førend den blev omdøbt til Samarkand i 1978, da jeg og en kollega 
Jane Wiinstedt overtog forretningen i 1978.
I de første mange år, indtil 1987, var Samarkand et værksted med reparation af orientalske tæpper og tekstiler. Det var nogle dejlige år, men hårdt arbejde, for tæpperne var tunge
Igennem mit arbejde, som tekstil konservator, lærte jeg en masse, om tekstiler fra Orienten, som senere blev til stor inspiration for mig. Mine barndoms år på Nationalmuseets etnografiske afdeling, hvor min far arbejdede som kustode, ved siden af, at være billehugger, lagde fundamentet. Det inspirerede mig, til, at arbejde med pelsbestatte klædedragter fra svundne tider i Østen.
De første lavede jeg allerede i 1978, med håndhæklede toppe med broderi. den gang vidste jeg ikke så meget om pels, så jeg satte langhåret toscanalam på.
Jeg solgte de få jeg lavede, mens jeg reparerede tæpperene. Dengang havde jeg værksted i min lejlighed i Blågardsgade, så det var nattearbejde.
I 1986 synes jeg de var blevet så gode, at jeg kunne begynde og vise dem frem og jeg tog til Stockholm. Jeg var begyndt, at arbejde med mink og ræv og havde fået en buntmagermaskine. En venninde, som var buntmager, lærte mig at sy på den.
 Min ambition var New York, men jeg tænkte, at jeg hellere måtte bruge Stockholm som prøveklud. Jeg havde været i New York i 1984, men synes ikke, at de var eksklusive nok til det amerikanske marked.
Jeg havde en ven i Stockholm, så det var ikke så fremmed for mig. En dag havde jeg været nede hos dronning Silvia´s hattemager og på vejen hjem kom jeg forbi en eksklusiv pelsforretning, som havde et vindue fyldt med safrangule mink, der lå i et stort bundt. Det kunne jeg jo ikke stå for og jeg tog mod til mig og gik ind, iført gummistøvler og 2 papirsposer med mine hatte, minkene trak så stærkt, at jeg ikke tænkte på mit outfit.
Pelsforretningen v/ Bo Ivan Petersson, viste sig også, at være Dronningens buntmager og hele det Stockholmske jetset købte deres pelse der. Bo Ivan Petersson var skuespiller og uddannet på Dramaten, men havde overtaget forretningen fra sin far. Det var et vidunderligt møde, som jeg altid vil huske og det blev til flere års samarbejde og venskab. Tit spillede han bull med Prins Bertil udenfor, det var lige noget for mig, med en sådan kunstner.
I 1987 stod New York for skud. Jeg havde mødt en pige her i forretningen fra New York, så hende tog jeg over og besøgte. Hendes far, der var i tøjbranchen, havde skaffet med et møde med de forskellige stor magasiner, Saks Fifth Avenue og det eksklusive Bergdorf Goodman på Fifth Avenue.
Mit første møde med Saks Fifth Avenue var en sjov oplevelse. En lidt streng dame sad ved disken, da jeg tog alle mine hatte frem, hun var givet begejstret, men ville ikke give hvad jeg forlangte og ytrede så, at jeg skulle tage det, som en ære at handle med dem, hvorpå jeg rejste mig op og svarede " Nej Frue, det er helt forkert, det er Dem der skal tage det, som en ære at handle med mig".
Så tog jeg mine hatte og gik op til Bergdorf Goodman, som købte dem på stedet, uden at spørge, om prisen.
De første var solgt inden der gik en uge og det var jo oplivende. Det blev til 5 skønne år i New York, hvor jeg havde oprettet et firma og havde en delelejlighed. Jeg fløj over ca. en gang om måneden, samtidig med at jeg kørte Samarkand i København.
Men da dollaren faldt drastisk i 1991, trak jeg mig tilbage, nu da jeg havde fået det blå stempel. Bergdorf Goodmann regnes for et af de mest eksklusive stormagasiner i verden.

I 90érne koncentrede jeg mig, om Samarkand. Jeg solgte min lejlighed i Blågårdsgade og indrettede forretningen som værksted og butik, samtidig med, at jeg fik lejligheden på 5 sal i ejendommen.
Min kollega Jane Wiinstedt var trådt ud i 1987 og havde tæppeværksted i sit hus.
Siden da, har jeg kørt forretning og værksted alene, med alt hvad dette indebærer.
I 2003 var jeg på udkig efter et nyt marked udenfor Danmark. Efter flere ture til Paris, var jeg godt varm på det og fik chancen, da jeg mødte danske Karen Hansen i hendes skønne butik Cazak i det franske modekvarter omkring Avenue Montaigne.
Læs min historie her på bloggen:  Samarkand på den Parisiske Silkevej.
Så siden 2006 har jeg solgt mine kreationer hos Cazak i Paris.

Jeg har haft 35 gode år her i Samarkand og jeg håber på mange år endnu.
Jeg håber, at se så mange så muligt til mit Jubilæum til Champagne og Fest.

Bedste Hilsner
Jane Eberlein

                                                                       

Jane Eberlein, Samarkand September 2012


Jane Eberlein, Samarkand


Samarkand Dag Hammarskjølds Alle 32.2100. Kbh Ø Denmark






1 kommentar:

  1. se, det var et rigtigt eventyr.
    tak for turen, Jane:)
    og tak for hjælpen i dag til at finde det smukke silke/uld-tørklæde i de rigtige farver til en kær veninde. der var så mange at vælge imellem, at jeg var overvældet.

    min verden ved, at jeg ikke går med hat. indtil de forærer mig en fra Samarkand.

    SvarSlet